2016 Rokiem Wolontariatu
Aktualnie online
· Go軼i online: 1

· U篡tkownik闚 online: 0

· ㄠcznie u篡tkownik闚: 2
· Najnowszy u篡tkownik: leszekchr
Edukacja Globalna
Patron szko造
安i皻a Kinga patronem naszego gimnazjum


"Za Kingi przewodem zacz掖 si usuwa z Polski mrok zalegaj帷y kraj" - tak napisa o 鈍. Kindze Aleksander Bruckner. Uwa瘸m, i mia racj, poniewa sw niezwyk陰 osobowo軼i wywar豉 ona w II po. XIII wieku wyra幡e pi皻no na sprawy rozbitej dzielnicowo Polski. Jest to posta historyczna, pe軟a zas逝g, a zarazem 鈍i皻a. Wydaje mi si, 瞠 wiele os鏏 uto窺amia King przede wszystkim z jej "鈍i皻o軼i", a nie zna jej wk豉du w kultur, gospodark, prawodawstwo i odnow naszej ojczyzny, kt鏎a prze篡wa豉 wtedy kryzys polityczno-gospodarczy.

W豉郾ie 鈍. King, spo鈔鏚 wielu s豉wnych postaci zwi您anych z Nowym Korczynem, uczniowie, rodzice, nauczyciele i radni naszej gminy wybrali na patronk gimnazjum. Czy s逝sznie? Jakie cechy charakteru Kingi o tym zadecydowa造? Postaram si odpowiedzie na te pytania, przybli瘸j帷 jej sylwetk. W 篡ciorysie 鈍. Kingi jest wiele niejasno軼i, sprzeczno軼i, fakty historyczne przenikaj si z legend, poniewa 篡豉 w odleg造ch nam czasach 鈔edniowiecza. Pierwszy 篡ciorys 鈍i皻ej zosta opracowany dopiero ok. 1320 roku przez nieznanego bli瞠j franciszkanina z Nowego S帷za na podstawie 篡wych jeszcze w pami璚i zdarze zwi您anych z jej osob oraz ustnych przekaz闚.

Kinga to imi wywodz帷e si z w璕ierskiej formy b璠帷e zdrobnieniem imienia Kunegunda. Urodzi豉 si 4 lub 5 marca 1234 roku jako trzecia lub czwarta z kolei c鏎ka Beli IV, kr鏊a W璕ier ( 1235-70 ) z dynastii Arpad闚 i Marii, c鏎ki Teodora I Laskarisa, cesarza Nicei. Do pi徠ego roku 篡cia przebywa豉 na dworze ojca, prawdopodobnie w Ostrzyhomiu.

Do Polski przyby豉 w 1239 roku w wieku pi璚iu lat. Jakie by造 powody sprowadzenia tak m這dej Kingi do kraju? Polska rozbita by豉 w闚czas na drobne ksi瘰twa. M這dy jeszcze w豉dca musia mie mo積ego opiekuna, a Kunegunda by豉 c鏎k pot篹nego kr鏊a w璕ierskiego- Beli IV, kt鏎y chcia zjednoczy Europ wschodni przeciwko zagra瘸j帷ym jej Turkom. W ten spos鏏 powsta豉 my郵 pozyskania Boles豉wa Wstydliwego dla pi璚ioletniej Kingi .

Spotkanie przysz造ch ma鹵onk闚 nast徙i這 w Wojniczu. Tu zawarto prawdopodobnie wst瘼n umow ma鹵e雟k, czyli zr瘯owiny. 奸ub m鏬 nast徙i (zgodnie z 闚czesnym prawem kanonicznym) dopiero po osi庵ni璚iu przez pann m這d lat dwunastu, a wi璚 najwcze郾iej po 1246 roku. Za郵ubiny odby造 si w Krakowie (prawdopodobnie-gdy w 瘸dnym 廝鏚le historycznym nie ma o tym wzmianki ).

Pierwsze lata pobytu Kingi w kraju m篹a to lata tu豉czki pe軟e trudno軼i i niepokoju ze wzgl璠u na walk o w豉dz w pa雟twie mi璠zy Henrykiem Brodatym a Konradem Mazowieckim. Ci庵豉 zmiana miejsca pobytu, spotykanie r騜nych ludzi i doznawanie coraz to nowych wra瞠 pozostawi這 trwa造 郵ad w umy郵e i sercu Kingi, sta這 si bogat skarbnic do鈍iadcze.

M這da ksi篹na szybko zyska豉 sobie powszechne uznanie dzi瘯i osobistym przymiotom umys逝 i serca. W pozyskiwaniu otoczenia pomaga jej kobiecy wdzi瘯 i uroda: wysoka i smuk豉, mia豉 ciemne w這sy i 郾iad cer. Kinga by豉 kobiet wykszta販on: opr鏂z j瞛yka polskiego i w璕ierskiego zna豉 豉cin i posiada豉 rzadk w owym czasie umiej皻no嗆 czytania. Dlatego jej stanowisko na dworze jako m篹atki by這 wyj徠kowe. Podczas za郵ubin zosta豉 ustalona samodzielno嗆 maj徠kowa Kingi, kt鏎a wnios豉 bogaty posag w z這cie, srebrze i drogich kamieniach. Ju od 1250 roku wyst瘼uje ona, podobnie jak ksi篹na matka -Grzymis豉wa, jako wsp馧wystawca wraz z m篹em wielu dokument闚. Wychowana od dzieci雟twa w atmosferze chrze軼ija雟kiej, jeszcze przed wst徙ieniem w zwi您ek ma鹵e雟ki, podejmuje decyzj o 篡ciu w czysto軼i. Du穎 czasu sp璠za na modlitwie, odmawia sobie r騜nych przyjemno軼i.

Jednak modlitwa nie przes豉nia豉 jej obowi您k闚 wobec ksi瘰tw krakowskiego i sandomierskiego. Doradza豉 m篹owi w podejmowaniu wa積ych decyzji pa雟twowych, czuwa豉, aby stosunek ksi璚ia do poddanych by sprawiedliwy i po陰czony ze zrozumieniem ich potrzeb. Niekiedy sama anga穎wa豉 si w sprawy s康owe, by broni wdowy, sieroty, ubogich. Otacza豉 opiek samotne, spodziewaj帷e si dziecka matki. Mia豉 rzadki dar zjednywania sobie ludzi. W豉snor璚znie piel璕nowa豉 chorych i opatrywa豉 rany - nawet tr璠owatym. Jej "鈍i皻o嗆" nie wyra瘸 si zatem tylko w modlitwie czy fundowaniu klasztor闚 i ko軼io堯w, lecz w pomocy niesionej ludziom potrzebuj帷ym, wra磧iwo軼i na ludzk krzywd i cierpienie.

Kinga nie chc帷 by matk dla w豉snych dzieci stara豉 si by "matk dla narodu". Odegra豉 niew徠pliwie du膨 rol podczas intensyfikacji i przebudowy ca貫j struktury spo貫czno - gospodarczej naszego pa雟twa po niszczycielskich najazdach tatarskich. Dzi瘯i jej funduszom odbudowano Krak闚 zniszczony dwukrotnym najazdem tatarskim. Obdarowywa豉 ko軼io造, fundowa豉 klasztory, zak豉da豉 przytu趾i dla starych i chorych. Pokry豉 koszty budowy warowni dla Templariuszy w ㄆkowie. Swoje powstanie w 1248r. zawdzi璚za jej klasztor i ko軼i馧 franciszkan闚 w Nowym Korczynie (pod wezwaniem 鈍. Stanis豉wa). Wymiana towarowa i wzrost warto軼i pieni康za sprzyja zak豉daniu nowych miast na prawie niemieckim (np. Krak闚 1253r. , Bochnia 1257r. ), osad i wsi.

W ramach reformy maj徠k闚 ksi捫璚ych Kinga zwalnia豉 ludno嗆 wsi od daniny i s逝瞠bno軼i, zaprowadzi豉 samorz康 wiejski z so速ysem na czele, uczy豉 lud uprawia ziemi. To dzi瘯i Kindze (jak g這si legenda) odkryto w Bochni w 1251r. z這瘸 soli kamiennej, kt鏎e sta造 si istotnym 廝鏚貫m dochodu ksi捫璚ego.

Kindze przypisuje si tak瞠 czynny udzia w staraniach o kanonizacj 鈍. Stanis豉wa ze Szczepanowa. Prawdopodobnie to ona pokry豉 koszty procesu w Rzymie. Podczas uroczysto軼i, kt鏎a odby豉 si 8 maja 1254 r. ksi篹na, w obecno軼i legata papieskiego, biskup闚 polskich, licznych ksi捫徠 dzielnicowych, rycerstwa i t逝mu, w豉snymi r瘯ami podnios豉 z grobu, obmy豉 i z這篡豉 do trumienki ko軼i 鈍. Stanis豉wa.

Po 鄉ierci Boles豉wa Wstydliwego, kt鏎a nast徙i豉 7 grudnia 1279 r. Kinga wst徙i豉 do zakonu w Starym S帷zu. Tam, nie oszcz璠zaj帷 si w pracy i ascezie zakonnej, zmar豉 24 lipca 1292 r. (po 10 miesi帷ach ci篹kiej choroby).

Po d逝gich staraniach 11 czerwca 1690 r. King beatyfikowano. Nast瘼nie papie Benedykt XIII przyzna Kindze tytu patronki Polski i Litwy, a jej 鈍i皻o ustali na najbli窺z niedziel po 24 lipca. 16 czerwca 1999 r. Jan Pawe II podczas VII pielgrzymki do ojczyzny w czasie mszy kanonizacyjnej w Starym S帷zu zaliczy b. King w poczet 鈍i皻ych.

Sk康 si wzi掖 kult Kingi w Nowym Korczynie? Jak wiadomo ze 廝鏚e historycznych postanowienie Kingi 篡cia w czysto軼i niezbyt podoba這 si Boles豉wowi Wstydliwemu, kt鏎y chcia mie nast瘼c, dziedzica tronu. Ksi篹na nie chcia豉 odst徙i od swojego postanowienia, dlatego Boles豉w za kar wyp璠zi j z Krakowa i skaza na pobyt na zamku w Nowym Korczynie. Mia豉 tu przebywa dop鏒y, dop鏦i nie zmieni decyzji. Jednak Kinga nie ugi窸a si. Po pewnym czasie zawstydzony i skruszony ksi捫 przyby do Nowego Korczyna z przeprosinami. Jako zado嗆uczynienie dla 穎ny ufundowa klasztor i ko軼i馧 franciszka雟ki. To tu, w Nowym Korczynie 2 marca 1257 r. Boles豉w Wstydliwy nada na w豉sno嗆 Kindze ziemi s康eck wraz z ca陰 w豉dz ksi捫璚 na tym terenie. Podkre郵a, 瞠 w ten spos鏏 pragnie odwdzi璚zy si swej ma鹵once za pomoc udzielan z jej fundusz闚 na potrzeby pa雟twowe, a szczeg鏊nie na 穎責 dla rycerstwa.

奸adami pobytu Kingi w Nowym Korczynie s legendy, a tak瞠 廝鏚e趾o, kt鏎e znajduje si w miejscu zwanym "軼ie磬 Kunegundy" przy drodze prowadz帷ej do S瘼ichowa. Tu sta prawdopodobnie legendarny ko軼i馧 鈍. Miko豉ja. W dawnych czasach woda ze 廝鏚e趾a uznawana by豉 za cudown, lecz帷 szczeg鏊nie oczy. Czerpano j i rozwo穎no po ca貫j Polsce i 鈍iecie. Dzisiaj osoba 鈍i皻ej otoczona jest w Nowym Korczynie 篡wym kultem. Wyrazem ho責u dla 鈍. Kingi s doroczne lipcowe imprezy plenerowe - "Kingonalia", rozpoczynaj帷e si barwnym przemarszem postaci historycznych.

W osobowo軼i Kingi fascynuje surowa osobista asceza wewn皻rzna, kt鏎a nie przeszkadza豉 jej kierowa si w 篡ciu dobroci, 豉godno軼i i mi這sierdziem wobec drugich. Skromna, wra磧iwa na ludzki b鏊 i cierpienie, zyskiwa豉 sobie powszechny szacunek. Na szczeg鏊ne uznanie zas逝guje piel璕nacja chorych, kt鏎ych osobi軼ie opatrywa豉. W tradycji zachowa豉 si o Kindze pami耩 jako o "matce ubogich i strapionych", zw豉szcza wd闚 i sierot. Przez ca貫 swoje 篡cie Kinga ceni豉 dzie豉 sztuki, popiera豉 rozw鎩 muzyki i 酥iewu, kocha豉 mow polsk, by豉 wra磧iwa na pi瘯no przyrody. Bardzo dobrze rozumia豉, 瞠 nar鏚 nie mo瞠 rozwija swojej kultury bez w豉snego j瞛yka, dlatego wprowadzi豉 j瞛yk polski w modlitwach, kazaniach i pie郾iach ko軼ielnych. Dzi瘯i jej staraniom przet逝maczono na j瞛yk polski Psa速erz Dawidowy. Z tego wynika, i by豉 wielk or璠owniczk kultury polskiej. Za swoj patronk obrali j g鏎nicy kopalni soli w Wieliczce i Bochni oraz samorz康owcy S康ecczyzny.

S康z, 瞠 wyb鏎 Kingi na patronk szko造 jest dobrym wyborem. Na potwierdzenie moich s堯w chcia豉bym przytoczy fragment homilii Jana Paw豉 II odczytanej podczas mszy kanonizacyjnej w Starym S帷zu: "Dzisiejszy 鈍iat potrzebuje 鈍i皻o軼i chrze軼ijan, kt鏎zy w zwyczajnych warunkach 篡cia rodzinnego i zawodowego podejmuj swoje codzienne obowi您ki; kt鏎zy pragn帷 spe軟ia wol Stw鏎cy i na co dzie s逝篡 ludziom, daj odpowied na Jego przedwieczn mi這嗆. Dotyczy to r闚nie takich dziedzin 篡cia, jak polityka, dzia豉lno嗆 gospodarcza, spo貫czna i prawodawcza. Niech i tu nie braknie ducha s逝瘺y, uczciwo軼i, prawdy, troski o dobro wsp鏊ne nawet za cen wielkodusznej rezygnacji ze swego, na wz鏎 鈍i皻ej Ksi篹nej tych ziem!"

Jolanta Kulik
Oceny
Tylko zarejestrowani u篡tkownicy mog ocenia zawarto嗆 strony
Zaloguj si , 瞠by m鏂 zag這sowa.

Brak ocen. Mo瞠 czas doda swoj?
Projekt Szko豉 Sukcesu
Kalendarz
<< Sierpie 2017 >>
Po Wt Cz Pi So Ni
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Certyfikat
Europejska Szko豉
Projekt Szko豉 Marze
Projekt
Nowoczesne Gimnazjum
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這